Thursday, October 20, 2011

Gara Gara Charlie...

Assalamualaikum,




1..2..3..Baru sekarang jejari mampu melayan untuk menari dan bergelek dangdut lagu Mas Idayu untuk hapdet entri terbaru..ngeh..ngeh..ngeh..sangat sibuk macam dah jadik bos tokei balak dah nie...hari hari kena refresh pale akal fikran untuk test2 minggu nie...yela..time blaja je ingat pastu balik makan tido petang abis hilang sudah..hehehehe...




Panjang berlebar lebar la pulak intro nyer...Point sebenar nya,nak cite pasal charlie je..kenal tak charlie tu sape? bukan charlies angel kat tv lapanpulohinci kat rumah tu...meh sini nak tunjuk.........




penah tengok? penah kenal ?penah kena serangan dia?????
hadooi...nie la aku nak citer..muka aku dah macam orang kena lempang lajulaju bengkak berbatu gara gara tersemburnya bisa charlie nie kat muka aku nie...serius aku taip skang..aku tak penah kenal pun binatang ni sebelom nie..aku masuk kolej nie baru aku kenal si kuang hajar ni..wawawa...! _ !...aku ingat bisa si charlie nie tak bahaye..tapi kao nak tau???? meh aku cakap....






Fakta :
Cecair hemolimf yang terdapat di dalam badan (kecuali sayap) kumbang ini mengandungi toksin sentuh haiwan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini dikenali sebagai ‘pederin’ (C24 H43 O9 N) dinamakan dalam tahun 1953. Ia mempunyai tahap keracunan 12 kali lebih tinggi daripada venom ular tedung. Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih lagi mempunyai ketoksinannya. Persentuhan dengan kumbang ini semasa bergerak atau tidur, menghancurkannya pada badan atau mengosok dengan jari yang kotor akan menyebabkan konjunktivitis dan penyakit kulit yang teruk yang dikenali sebagai ‘dermatitis linearis’, ‘paederus (kumbang rove/ staphylinidae) dermatitis’, ‘whiplash dermatitis’ dan sebagainya. Pada September 2002, wabak dermatitis linearis yang disebabkan oleh kumbang rove telah menjangkiti beribu-ribu orang penghuni rumah pangsa dan asrama pelajar di Pulau Pinang.
Charlie ni adalah serangga karnivor dan memakan lain-lain serangga yang lebih kecil. Ia merupakan serangga yang memainkan peranan penting dalam kawalan biology untuk mengawal serangga perosak padi. Ade baiknya jugak si CHARLIE ni.Semasa hujan lebat atau banjir , Charlie ini akan berhijrah ke kawasan yang lebih kering....#sumber dari google#




nama kampung si charlie yang tak pemes nie : semut kayap...


Mula mula aku kena rase pedih2 je tak nampak ape2 lagi, makin lama makin nampak bengkak dan kulit nampak macam melecur..kena cepat cepat pegi klinik, jangan sebarangan pakai ubat ape ape, sebelom check up ngan dokter..takut nanti lain jadi nya..oke babai..papai dadadidididudududu......

0 comments:

Post a Comment

Thankz ya! sudi komen =)
satu kiss, muahhh!!!

 
© Copyright | All Right Reserved | Edit By SehijauBlogRA