Saturday, July 14, 2012

Kisah benar nie-Failed ! Failed !

Assalamualaikum, 


Sape failed Spm ? aku ? tak, cuma result comot je. Dulu malas super bebal. Tapi tak de lah result aku bebal macam orang tak penah belajar.


Bila result macam agak dah tak bape nak best, kecewa gila tak mati lah bilamana tak de langsung U, U kat Mesia ni sudi jemput aku belaja kat tempat diaorang. Yang ade cuma Kolej kolej swasta yang memang tak sabar nak sentap duit mak bapak aku kan ?


Jalan penyelesaian masa tu, dah tak de pilihan. Aku pun bergelar student STPM. Tapi tak lama, sebab tak boleh nak go on.

Buntu, duk umah. Lastly, akak ipar aku suggest belaja kat KPM, KOLEJ PROFESIONAL MARA. Katanya, free..tak de yuran pengajian siap dapat elaun tiap tiap bulan lagi. Betul ke ?


Memang betul la kan, setakat yuran daftar tiap sem RM120, lekat celah gigi kau mampu bayar kan ? hahh tu je kos nya. Yang lain kos buku teks pun tak sampai beratus ratus hinggit pun. Cool tak ?


Masa tu, aku rasa tuhan masih buka jalan untuk aku supaya belaja betul betul lepas tu. Mana tak nya dengan result seketul A, seketul tak kredit aku boleh pandai jugak tau tau tau bila masuk kpm nie ? bukan bangga, bukan bangga.


atensyen ! gua tak kredit math, tapi gua punya kos akaun maaa..tapi sape kau nak tentu kan hidup aku ? hanya tuhan je yang menentukan hidup aku.
Jadi kredit tak kredit gua tibai je ambik kos nie.


Sebab syarat kemasukkan untuk kos ni Lulus Math,harus kredit English..huahuahua :-)so i layak kan ? layak kan ?


Masa tu aku tekad, aku kena belaja betul betul. Tu je satu satu peluang yang aku ada masa tu. Dengan math aku yang bangang nya, basic akaun tak de langsung...


Tapi Alhamdulillah, selama tiga semester aku belajar kat KPM ni, tiga tiga sem aku COPA (dekan). Syukur sangat sangat. Allah je tahu.


Ni pun berkat kawan kawan tersayang yang tak penah jemu jemu ajar aku. Yelah, aku ni jenis lambat pickup skit. Tu payah tu..tapi usaha, kawan. Usaha, kawan. Tu yang penting. Peluang dah bagi, takkan kita nak sia sia kan ?


Rugi lah :-)


Ape pun anda, gagal sekali bukan gagal sampai mati tau. Bila dah ade peluang tu jangan lah sia sia kan peluang orang dah bagi tu. Penting, ilmu tu perlu di cari baru lah orang tak down down kan kita..


So, sape yang tak lepas UPU semalam jom arr try masuk KPM. Diiktiraf ok kolej aku nie. Lecturer terbaik !!! best la best la..mehh mehh mehh..:P


"Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, tetapi ia nya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah"












3 comments:

  1. ade jalan untuk yg nak berjaya kan .

    ReplyDelete
  2. study kt mana2 pun sama...yg pntg usaha untuk maju ke depan :)

    ReplyDelete
  3. proses pembelajaran tu takkan terhenti wlau kat mana pun kita berada.. teruskan usaha okey ;)

    ReplyDelete

Thankz ya! sudi komen =)
satu kiss, muahhh!!!

 
© Copyright | All Right Reserved | Edit By SehijauBlogRA