Thursday, July 5, 2012

Sebab dan akibat. Theee :)

Bila terlalu mencari kesalahan orang, ni makan dia " satu entry buat kamu ". Lama lama dipendam boleh makan saman jugak..


itu aku dan kamu, manusia. Manusia lebih memerhati kita dari pandangan luar. "Pandang mamat berkopiah putih"..wahh sejuk mata memandang, angan dalam hati boleh buat imam solat nie. Walhal dia juga manusia bisa lakukan dosa. 


Tapi orang susah nak nampak tu, sebab kita dah nampak dia dari luaran macam pak ustaz. Bila dah lama baru tahu hal fakta tentang beliau. Dalam diam bermain mata dengan kekasih yang dipuja dalam diam.


Apa kejadah cite aku nie ? inilah sikap sebenar segelintir manusia. Aku penat bila orang lebih suka mencari salah kita dari menegur secara ikhlas dari hati.


Bukan nak tunjuk pandai, bukan nak tunjuk alim, bukan mengharap pujian. Tapi secara seikhlas nya biarlah anda menegur kerana anda sayangkan agama anda. Itu lebih mudah diterima bagi aku.


Tapi dia tak sedar salah dosa dia, kerna kamu lebih terbuka kepada salah orang lain.
Well.. ini bukan entry mengaib tapi meluahkan yang terbuku di dalam teks jiwa dan  hati perasaan.


Jangan terlalu mudah menilai manusia. Dulu aku punya teman, yang di kira-kira dah boleh jadi ustazah dari sikap nya yang, "eh, aku tak suka kapel kapel nie, maksiat." Eh, kalau kelas aku gurau2 ngan laki cam kelas kau dah lama kena lahanat ngan budak laki klas aku. Dulu ni yang kau bilang pada aku.


Sekarang ? kamu yang berbahagia sama kekasih HARAM mu, yakni tiada ikatan yang halal tapi aku masih bahagia dengan cinta yang satu "ALLAH", gua single bersama family ,walau hakikat luaran nya orang boleh nilai aku seorang pempuan yang sangat lah gedik di zaman sekolah bersama teman teman ku yang lain. So ? apa jawaban kamu ?






Buat semua, jangan terlalu menganggap kita terlalu baik, mungkin aku yang sejahat manusia waktu skang, boleh menjadi sebaik manusia dari kamu. Bukan nak kata aku tak leh menerima nasihat, tapi fact..kalu orang tu menegur secara jujur aku boleh terima.


Sebab aku dah penah rasakan semua benda nie..see ? dengan senang hati, tangan, jiwa aku terbuka untuk menerima nasihat dia.Sebab aku merasakan keikhlasan dia dalam menutur bicara.


Tanpa perlu memalukan aku. Bukan seperti kamu. 


Bila aku buat jahat , kau mengutuk. Bilamana aku buat baik, cakap sopan santun menegur dan menulis perkara baik dalam berblog kamu bilang seolah olah aku tidak cukup ilmu untuk berbicara. 


Ya, siapa aku untuk berbicara tentang kebaikkan jika diriku yang belum cukup sempurana ni masih belajar untuk menjadi yang lebih baik dari kamu.


Mugkin kamu yang lebih layak :)
Assalamualaikum.

0 comments:

Post a Comment

Thankz ya! sudi komen =)
satu kiss, muahhh!!!

 
© Copyright | All Right Reserved | Edit By SehijauBlogRA