Monday, September 12, 2011

Aku solat,aku mengaji,aku doa tapi kenapa Allah tak adil??

Assalamualaikum..selamat tengah hari..


"Aku solat cukup lima waktu,lepas solat tak penah tak bukak Quran,sebab nak mengaji,aku selalu doa kat Allah..tapi kenapa Allah tu tak adil,bukan ke Allah tu Maha Adil??"

Conversation:

aa:aku rase aku dah tak larat la nak belaja?

bb:npe plok?

aa:aku tak tahu nape aku susah sgt nk faham bila lecturer ajar,susah nk masuk dalam kepala otak aku nie..aku pelik,aku sembahyang cukup, tak tinggal,aku ngaji,aku mntak kt Allah bg aku pandai,tp aku tak pandai2 jgk..

bb:Ehh^^tak baik la kao cakap gitu..

aa:bukan ape,aku pun heran tgok dd tu,senang je nk faham,pandai plak tu,markah tinggi sokmo,tp aku tgok dia jarang sembhyang,nk mengaji apatah lagi..

Oke..macam nie jawapan dia..

kita hidup kat dunia nie semua Allah bagi ujian kat setiap manusia..mungikn tang nie la tuhan nk uji kita..kita beribadat sungguh2 kat Allah,tapi bila kita doa nk jadi pandai,kita tak pandai2 jugak..kita kata Allah tu tak adil,Allah tak makbul doa kita..

pikir la 2-3 minit..kenapa?selama kao hidup kat dunia nie kao sujud kt Allah?semata mata nk jadi pandai ke?nak jadi cantik ke?ingat!kita tuntut ilmu bukan nk tayang kat semua orang yang kita la manusia paling bijak kat dunia..kita tuntut ilmu sebab ilmu tu 
tuntutan dalam islam,kita nk dapat berkat dan redha dari Dia dengan segala ilmu yg ade kt dalam dada kita nie..

Ape gune bijak sampai PHD,tapi ilmu tu tak de berkat dr Allah?sia sia..biar la manusia yg tak sembahyang yang x ingat tuhan tu berjaya dengan ilmu dia yang tak de berkat dari Allah??kita ikhlas tuntut ilmu dah dapat pahala..tapi dia orang belaja sia sia jer..pandai jadi orang femes,kaya terkenal pun tapi tak diredhai tuhan buat pe sayangs oiii???

Moral value^^^beribadat kat Allah itu harus ikhlas..bukan semata mata nak dapat balasan yang bertubi tubi,akulah nk jadi kaya,akulah nak jadi manusia yg bijak sekali,akulah nak jadi yg tercantik......ikhlas itu penting yer,sayangs......oke..babai..

0 comments:

Post a Comment

Thankz ya! sudi komen =)
satu kiss, muahhh!!!

 
© Copyright | All Right Reserved | Edit By SehijauBlogRA