Saturday, September 24, 2011

Ke mana nak tumpahnya kuah kalau tak ke nasinya???

Assalamualaikum..selamat malam,


Oke..tajuk nya di ambil dari peribahasa yang the very femes kot, semua orang dah penah dengar kan? kalau yang tak penah dengar tu, boleh blaa ke negara jawa tengah...^_^..nie peribahase melayu turun temurun tau..*gurau gurau jerk..*..kira malam nie aku nak taip entry pasal ~like father like son~(dalam bahase omputih nya)...

ermm..tapi sebelom tu, i nak give message kat u olls semua dulu tau?kalao korang dah bace entry nie..plesss sangat..sangat..tolong sangat, jangan cakap kat dalam hati korang tu macam aku bermonolog kat bawah nie..


*pehal budak nie..nak jadik ustazah ke kat sini..

*aku nak enjoy enjoy la bace belog nie,bukan nak dengar bace ceramah kot..

*teringin sangat nak jadik ustazah, pegilah masuk USTAZAH PILIHAN tuu...

Alololo..aku bukan nak berprasangka buruk kat manusia zaman sekarang..but in the facts, itu lah hakikat nya, bila diri kita nak menegur salah orang, mesti kita dipandang rendah..kan?
orang cakap kao tu ape la sangat yg tahu, kao pun bukan perfect sgt..nak aku tekan kan di sini~nobody perfect except Rasulullah~am i right???


Back to the topic...kalau kita tengok perangai remaja sekarang including me la kan..akan same tak perangai kita ngan mak bapak kita??dari segi rupa..of cos la yer 99% kan?but dari segi pertuturan?perangai?sifat?


Oke..aku tak sempat nak buat eksperimen, nak tahu statistic pasal benda ni..tapi dari segi mata kasar nya..peribahase nie macam boleh jadik 100% yupp..betol..sikap dan perangai kita sebenarnya dipengaruhi jugak oleh perangai mak bapak kita...


Aku ade kawan..erm..bila kenal lame ngan dia,dah baik ape segala then dah tau perangai dia yang gila gila tu..ekcelii..seronok kawan ngn dia,he's not hipokrit like some other people..tapi manusia, ade lebih dan kurangnya dia..


But..ape yang tak oke, pasal dia, aku tak boleh bagitahu la kat sini kan..dan hasil pemerhatian dan penelitian baru aku tahu why dia jadik macam tu..mugkin cause mak ayah dia berpisah@bercerai, dan sikap parents dia yang kurang baik atau kurang didikan agama..


Aku bukan nak bercerita pasal aib orang, tapi sebenarnya kita sebagai manusia Allah telah dan dah memberi jalan kepada kita untuk mengubah diri kita menjadi yang kurang baik kepada baik, dan yang dah rase diri tu baik menjadik lebih lebih lagi baik dari sekarang...ape guna akal yang Allah bagi kalao tak digunakan dengan sebaiknya??sedangkan akal tu lah yang membezakan kita manusia dengan ciptaan Allah yang lain..right???


That's all..renung renungkan..dan selamat beramal!!!!

0 comments:

Post a Comment

Thankz ya! sudi komen =)
satu kiss, muahhh!!!

 
© Copyright | All Right Reserved | Edit By SehijauBlogRA