Sunday, December 16, 2012

Belajar untuk kata TAK !

Tak- bukan dari sudut negatif.

Aku harus belajar..
Untuk tak suka pada manusia yang lupa tuhan.
Untuk tak  suka pada manusia yang mudah jatuh cinta.
Untuk tak suka pada manusia yang tak tau menghargai.

Simple? sangat simple, supaya hidup lebih tenteram. Itu kata aku.
Yang tak boleh menerima sila ABAIKAN.

-Tak suka pada manusia lupa tuhan.

Manusia ni tamak dunia, Allah bagi umur panjang, sihat walafiat, bernafas kencang, tak pandai nak bersyukur. Yang dia tahu, aku manusia paling hebat di dunia ni. Padahal nyawa, akal, mulut,hidung, mata, telinga, body cantik tak cantik semua Allah punya. Apa yang bukan Allah punya? Semua Allah punya. Kita tak punya apa apa. Sedangkan dunia langit dan bumi semua dalam kuasa Allah apatah lagi harta kekayaan kita tu. Semua rezeki dari Allah.Jangan kufur nikmat tuhan.

-Tak suka pada manusia yang mudah jatuh cinta.

JAUHI ! senang senang dia suka kita, senang senang dia jatuh cinta pada kita, maka dengan itu, Mudahlah/senanglah untuk dia jatuh suka/cinta pada manusia lain. Nak cari cinta, biar yang susah suka kita. Baru kita tahu seikhlas apa kita atau dia untuk cinta tu.Jangan mudah jatuh cinta/suka pada manusia yang mudah memberi dan menerima cinta. Single? Orang kata tak laku? pedulikan, yang penting Allah tahu nilai kita mahal. Fullstop.

-Tak suka pada manusia yang tak tahu menghargai.

Bila kita buat baik, kita memang mengharapkan balasan bukan? itu manusia. Normal. Ya, tak semua nya begitu. Tapi, kalau jenis manusia yang tak tau hargai orang? tak reti hargai kawan/sahabat/teman/rakan? yang hanya tahu mencari kita saat senang. Saat susah? ehh, kau siapa, aku busy(buat buat tak layan) aku menyampah spesies macam nie. Paling pantang bagi aku, orang cepat lupa kawan sebab dia dah ada special boypren/gepren. Paling benci. Biasa nya, pempuan yang jenis macam ni kan? kalau dah ade boypren cepat je lupa member. Tapi tak semua. Sekarang lelaki pun sama. Sama je perangai.

Apakah aku jugak tergolong dalam kalangan di atas? ayuh berubah, kalau aku juga tercalon dari kalangan di atas. Hee...anda? anda? macam mane?

2 comments:

  1. ye betul3!!sy setuju..sama2 la kita berubah..
    sentiasa ingat Tuhan, Tidak mudah jatuh cnta & belajar menghargai apa saja :)

    ReplyDelete
  2. nice entry dear...sama2 lah kita saling mengingati. :) May Allah bless u..

    ReplyDelete

Thankz ya! sudi komen =)
satu kiss, muahhh!!!

 
© Copyright | All Right Reserved | Edit By SehijauBlogRA